prim. Anton Židanik, dr. med., spec. epid. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RAZVOJNA POT ZDRAVSTVENEGA DOMA DR. ADOLFA DROLCA MARIBOR |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakaj postane osnovna strategija zavoda:
"čim hitrejše prilagajanje spremembam"? Zdravstveni
dom dr. Adolfa Drolca Maribor se je rodil pred 44 leti, ko je Občinski
ljudski odbor Maribor - Center, dne 19. 12. 1956, sprejel sklep o
ustanovitvi ZD Maribor, ki je pričel z delom 01. 01. 1957. Čeprav
je Slovenija že leta 1926 ustanovila prvi ZD v vasi Lukovica pri
Kamniku, ki je deloval po principih in doktrini dr. Andrije Štamparja,
so bila potrebna desetletja, da se je v celoti reformiralo zdravstveno
varstvo na primarnem nivoju. Prim.
dr. Adolf DROLC, sopotnik in učenec dr. Štamparja, znani partizanski
zdravnik in sanitetni podpolkovnik, je bil z dekretom imenovan za
direktorja ZD Maribor z nalogo, da razbito in nepovezano osnovno
zdravstveno službo poveže v sinhroniziran organizem, ki bo s tedaj
relativno skromnimi sredstvi moral pokriti večji del potreb
prebivalstva po zdravstvenem varstvu. 123
zdravstvenih delavcev in sodelavcev je v neustreznih prostorih in z
odpisano opremo zagotavljalo v enajstih enotah (splošne ambulante,
ambulanta za pregled uslužbencev živilske stroke, fizkulturna
ambulanta, otroški dispanzer, šolska poliklinika, posvetovalnica za žene,
higienska postaja, zdravstvena menza, patronažna služba, služba
zdravstvene prosvete, uprava z ekonomsko in finančno službo)
preventivno in kurativno osnovno zdravstveno varstvo v treh mariborskih
občinah, s preko 100.000 prebivalci. Bili
so kot kaplja živega srebra, ki s svojo privlačnostjo vsrkava sosednje
manjše kapljice. Že prvo leto prevzame zdravstveni dom od poliklinike
avtopark in zdravniške obiske na domu ter oblikuje center za dežurno
službo; naslednje leto se mu priključi še protituberkolozni
dispanzer. 1957
leta je ukinjena privatna zdravniška praksa. To in močan gospodarski
razvoj mesta in okolice je povzročilo pritisk prebivalstva na javno
zdravstveno službo, zato je sledila intenzivna gradnja zdravstvenih
postaj na Gosposvetski, Jezdarski, v Limbušu in Hočah. Leto
1960 je pomembno v življenju in razvoju ZD Maribor, saj je tega leta
prenehala delovati poliklinika, ZD pa je pridobil laboratorij, RTG
kabinet in oddelek za medicinsko rehabilitacijo, kar je zaokrožilo
funkcionalno in strokovno dejavnost zavoda. Istega
leta je bila ustanovljena Višja stomatološka šola Maribor, ki je s
svojimi diplomanti omilila izredno pereče pomanjkanje zobnih
terapevtov, istočasno pa
je na šoli zorelo nekaj odličnih strokovnjakov, ki so po ukinitvi šole
tvorili jedro specialističnih zobozdravstvenih dejavnosti. Čeprav
se od rojstva ZD Maribor dalje vleče kot rdeča nit želja po združitvi
celotne osnovne zdravstvene službe, so bili strokovni razlogi premalo,
da bi razbili privatniške interese posameznikov. Šele zakon o
organizaciji zdravstvene službe, sprejet aprila 1967, sproži dokončno
integracijo. ZD si pripoji 18 nekoč samostojnih zdravstvenih zavodov,
med njimi vse obratne ambulante in reševalno postajo. S
tem je zaključena prva faza izgradnje ZD Maribor. Vzporedno
z združevanjem enot je ZD razvijal tudi njihovo dejavnost ter pospeševal
strokovni dvig. Med prvimi v Jugoslaviji uvaja dispanzersko metodo dela
v praktično skoraj vso svojo dejavnost. Izvaja se nega in zdravljenje
na domu, ustanavljajo se: dispanzer za borce, gerontološki dispanzer,
onkološki dispanzer, center za korektivno telovadbo, center za
psihohigieno, center za korekcijo sluha in govora s centrom za učenje
tujih jezikov, cepilni center, okulistična in ušesna ambulanta za šolske
otroke, ortodontske in pedontološke ambulante, specialistične
ambulante za maksilofacialno kirurgijo, za zobne in ustne bolezni ter
paradontopatijo, specialistične ambulante za stomatološko protetiko, s
pridobitvijo bazena Fontana pa še fizikalna terapija s hidroterapijo. Vzporedno
s strokovnim razvojem so se krepili tudi samoupravni odnosi ter kasneje
delegatski sistem. 1973.
leta, ko dela v ZD Maribor že preko 1100 zdravstvenih delavcev in
sodelavcev, prihaja do prvih preoblikovanj po funkcionalnem principu, ko
se oblikujejo štiri TOZD:
Kasneje
se izločita iz TOZD OZV teritorialni enoti Lenart in Slovenska
Bistrica, oblikujeta svoji temeljni organizaciji, kjer zagotavljata
delovnim ljudem in občanom Lenarta in Slovenske Bistrice celovito
osnovno zdravstveno varstvo. Leto
1980 prinese dokončno podobo ZD Maribor, ko se oblikujeta dve novi
temeljni organizaciji - Patronažno
varstvo ter Varstvo žena, otrok in mladine. Tega leta so ZD predani
pomembni zdravstveni objekti, grajeni s pomočjo referendumskih
sredstev, kjer so našli mesto:
Z
novimi objekti so zdravstveni delavci dobili možnost uvajanja novih
metod ter še nadaljnjega dviga kvalitete v osnovnem zdravstvenem
varstvu. Pogoji za delo so se bistveno izboljšali, za bolnika je
postala zdravstvena služba dostopnejša. S
tem je zaključeno drugo življenjsko obdobje ZD Maribor. Obdobje
koncentracije prostorskih in kadrovskih kapacitet ter medicinske opreme.
Obdobje, ko na linijo prvega kontakta stopajo zdravniki specialisti -
pediatri, okulisti, otorinolaringologi, ginekologi, specialisti za šolsko
mladino, za splošno medicino, medicino dela, prometa in športa,
ftiziologi, internisti, fiziatri, dermatovenerologi, specialisti za čeljustno
kirurgijo, protetiko, ustne bolezni, pedontologijo, ortodontijo, nadalje
pedopsihiatri in psihiatri, klinični psihologi, defektologi,
ortopedagogi, surdopedagogi, logopedi, obdobje, ko se v dejavnost ZD
konziliarno vključuje niz specialistov Splošne bolnišnice Maribor.
Sledilo
je tretje življenjsko obdobje, čas,
ko smo spoznali, da je strokovni in tehnološki razvoj zaobšel splošne
in obratne ambulante. Velika fluktuacija kadra, nezadostno in kampanjsko
strokovno usposabljanje, velika frekvenca obiskov, so spremenili splošnega
zdravnika v pisarja napotnic in receptov. V tem obdobju se je mariborsko
zdravstvo povezalo v sestavljeno organizacijo združeno zdravstvo,
sprejet Samoupravni sporazum o delitvi dela z nakazano stopenjsko
diagnostiko in uvajanje dispanzerskih metod dela še v splošne
ambulante pa predstavlja prve korake v izboljšanju kvalitete dela v teh
ambulantah. Sledi
obdobje decentralizacije osnovne zdravstvene službe ter njene razpršitve
po prostoru. To je čas gradnje v Makolah in Oplotnici, s pomočjo
sredstev III. samoprispevka občanov Maribora postavljamo zdravstvene
postaje v novo nastajajočih soseskah v Novi vasi, Pobrežju in
Studencih, krajevni prispevek in tovarna
Sladkogorska sofinancirata izgradnjo zdravstvene postaje Sladki
vrh, podjetja sodelujejo pri odpiranju in posodobitvi obratnih ambulant
in dispanzerjev v Impolu – Slovenska Bistrica, Klemosu – Lenart,
Tam-u, Merinki, Rušah. Z lastnimi sredstvi širimo dejavnost v
zdravstveni postaji Tezno - na Prvomajski 1,
izvršimo nadgradnjo centralne stavbe Partizanska 30 v Slovenski
Bistrici ter adaptiramo podstrešje v Sodni ulici 13 za potrebe
patronažne dejavnosti. Razen tega se vključujemo v programe izgradenj
osnovnih šol, kjer pridobivamo potrebne objekte za izvajanje otroškega
zobozdravstva. Vendar
niso le objekti tisti, ki se približujejo zaposlenim in občanom v KS;
zdravniki in sestre vedno pogosteje trkajo na bolnikova vrata. Delo
patronažnih sester ne ostaja več anonimno, rezultati njihovega dela
vzbudijo pozornost širše javnosti, del patronažnega varstva preko
participirajočega centra svetovne zdravstvene organizacije preide v
Kolaborativni center za razvoj primarne zdravstvene nege, ki pokriva del
Evrope in dežele v razvoju Podobno
izrazito strokovno ekspanzijo doživljamo na področju psihohigiensko-psihiatričnega
varstva, posebno še pedopsihiatričnega, kjer v timski povezavi s
Centrom za korekcijo sluha in govora sodimo v takratni strokovni
jugoslovanski vrh, medtem ko smo že leta nazaj učna baza za zdravnike
na podiplomskem študiju iz varstva otrok in mladine. Vendar
rast ZD Maribor ni šla le v eno smer. Širši družbeni interes,
racionalizacija poslovanja in možnost nadaljnjega
strokovnega razvoja so narekovali potrebo po reorganizacijah in
fizičnih integracijah. Tako
smo leta 1981 prenesli v Splošno bolnišnico Maribor Dispanzer za
spolne bolezni, ki ga je leta dolgo vodil prim. dr. PERTL. 1982
se izloči TOZD Center za korekcijo sluha in govora, visoko strokovno
razvita in v širšem prostoru uveljavljena sredina, saj zakon o
zdravstvenem varstvu in zakon o osnovni šoli opredelita v svojih določilih,
da osnovne šole in vzgojnovarstveni zavodi ne sodijo več v zdravstvo. 1985
prenesemo specialistični nivo medicinske rehabilitacije, ki je razvojno
in strokovno že prerasel nivo osnovnega zdravstvenega varstva, v Splošno
bolnišnico Maribor, na prehodu v leto 1986 pa sledi isti poti še RTG
kabinet, ki je s svojimi visoko usposobljenimi kadri pomagal racionalnejšemu
koriščenju kapacitet Splošne bolnišnice Maribor. Istega leta ukine
ZZV Maribor svoj oddelek Medicine dela, prometa in športa in ga priključi
temeljni organizaciji ZD. Ob
svoji 30-letnici je ZD s 1600 zaposlenimi zagotavljal osnovno
zdravstveno varstvo 240.000
prebivalcem mariborske regije. V svoje cilje smo si takrat zapisali: »še
naprej bomo nadaljevali z vsemi preventivnimi oblikami dela, ki jih bomo
dopolnjevali predvsem v smislu zgodnjega odkrivanja in spremljanja kronično
degenerativnih bolezni, predvsem pa želimo razviti tip družinskega
zdravnika oziroma zdravnika KS, ki bo skrbel ne le za zdravljenje, temveč
predvsem za zdravje zaupane mu sredine. Zrak, voda, odpadki, prehrana,
stanovanjske razmere, razvade, problemi izrabe proste časa in še bi
lahko naštevali področja, kamor bo smel in moral posegati. Naša
osnovna preusmeritev bo v preventivo, v očuvanje in krepitev zdravja, v
ustvarjanje pogojev za zdrav način življenja, spremembe v stilu življenja
ter usposabljanje za samopomoč in samozaščito oz. povedano drugače,
živeti življenje smiselno, zdravo in ga nenehno podaljševati.« Bili
so, lahko bi rekli, skoraj idealni pogoji za še intenzivnejši prehod
osnovnega zdravstvenega varstva iz kurative v preventivo, iz bolezni v
zdravje. Zdravstvo je imelo v tedanji družbi visok rating, stroka je šla
v korak z razvojem medicinske znanosti v svetu, ljudje so bili
pripravljeni prispevati del plače za tehnološko posodobitev in
izgradnjo kapacitet v zdravstvu, podjetja in zavodi so sponzorirali
nakupe medicinske opreme, skrbeli za zdravje zaposlenih, invalidi pa so
bili deležni posebne zaščite in skrbi.
Vitalno
statistični podatki obolevnosti in smrtnosti so postajali vse bolj
podobni tistim v razvitih državah sveta, smrtnost dojenčkov je padala,
povprečno pričakovana življenjska doba je naraščala. Edini veliki
minus tedanjega sistema so bile nizke plače zaposlenih v zdravstvu,
posebno še zdravnikov. Seveda
je takšno stanje povzročilo negativne učinke na materialnih resursih.
Vedno večje število starejšega prebivalstva oboleva za kronično
degenerativnimi obolenji in rakom ter s tem povečuje stroške
zdravstvenega varstva. Temu dodatno pripomore še vedno večja
zdravstvena prosvetljenost prebivalstva in njihova povečana zahtevnost
ter koriščenje zdravstvenih uslug, ob dodatno vedno dražji medicinski
tehnologiji in eksploziji stroškov za diagnostične preiskave in
zdravila. Istočasno upada delež aktivnega prebivalstva, stroški na
zaposlenega so vedno večji in vedno bolj obremenjujejo proizvodnjo v
gospodarstvu ter nas delajo nekonkurenčne na zahodnem trgu. Istočasno
doživlja naša družba politične spremembe, Slovenci dobimo svojo državo. Spremembe
Zakona o združenem delu ukinejo SOZD, temeljni organizaciji Slovenska
Bistrica in Lenart se preoblikujeta v samostojna zdravstvena domova in
se ločita od ZD Maribor, ukinejo se samoupravne interesne skupnosti in
delegatski sistem. Občinskih prispevnih stopenj ni več, skozi enotno
prispevno stopnjo se sredstva zbirajo v integralni republiški proračun,
kjer zdravstvo izgublja bitko z ostalimi porabniki, razen tega pa
pritekajo sredstva na žiro račune zavodov z eno do dvomesečno zamudo.
Amortizacija je minimalna, nato pa še ta znižana na polovico. Zdravstveni
sistem je pred zlomom! Rešitev
pride z novo zdravstveno zakonodajo, ki da zakonsko podlago za
ustanovitev ZZZS, enormno zvišana prispevna stopnja, ki velja le eno
leto, reši finančne probleme, zdravstvo se ekonomsko stabilizira.
Uvede se prostovoljno zdravstveno zavarovanje, omogoči se zasebna
praksa, formirajo se cehovske zbornice, republika postane lastnik
sekundarnega in terciarnega nivoja, občine postanejo lastniki
zdravstvenih domov in lekarn. Mlada
država se je ideološko in politično hotela preko noči izenačiti z
razvitimi deželami sveta, ki so svojo demokracijo in socialni razvoj
izgrajevale desetletja. Reform
v zdravstvu smo se lotili volontersko, prehod v zasebno prakso je bil
stihijski in nenadzorovan. Najprej so bili na udaru zdravstveni domovi,
saj so v svoji ideji in vsebinski naravnanosti dejanski unikum v
svetovnem merilu, kjer je osnovno zdravstveno varstvo pretežno v rokah
zasebnih zdravnikov. Odprava zdravstvenih domov bi nedvomno pomenila
ideološki anahronizem in korak nazaj. Tudi naziv zdravstveni dom zasluži
posebno obravnavo in bi ga bilo potrebno, enako kot na primer slovenski
kozolec, ohraniti kot kulturno dediščino (doc. dr. Marjan PREMIK). Občine
so se pokazale kot reven gospodar, spremembe v zdravstvu pa so med
zaposlene prinesle nezadovoljstvo, nemir, nelagodje in ogroženost. Zdravstveni
dom dr. Adolfa Drolca Maribor je bil še dodatno na udaru. Živel in
delal je v okolju, kjer so industrijski giganti, ob izgubi
jugoslovanskega trga, padali kot domine. Stečajni postopki, odprodaje
lastnih kapacitet vključno z obratnimi ambulantami, slabša skrb za
zdravstveno varstvo delavcev, enormno število nezaposlenih, nizek
osebni standard in socialna stiska prebivalstva – vse to direktno oz.
indirektno vpliva na zdravje prebivalstva. Ob
negativnem vplivu okolja na poslovanje in delovanje Zdravstvenega doma
dr. Adolfa Drolca so svoje doprinesli še ukrepi ZZZS, ki so bili
direktno ali indirektno vezani na uvajanje zasebne prakse. Najprej
standardizacija ekip v sistemu financiranja, ko ZZZS ni priznal
zdravstvenemu domu tistega kadra, ki je več kot 10 % odstopal o republiškega
povprečja. Nato ukinjanje financiranja specializacij in pripravništva
ter končno presežni delavci, ki so ob odhodu koncesionarjev ostali v
ZD. Tako je od leta 1993 do 2000 ZZZS odštel zdravstvenemu domu program
za 199,89 zaposlenih, medtem ko jih je dejansko odšlo 121. Razliko
78,90 smo deloma pokrivali z upokojitvami ali z dodatnimi dejavnostmi na
trgu. Posebno problematiko nam predstavljajo invalidi II. stopnje (32
delavcev) in III. stopnje (41 delavcev), ki so težje zaposljivi, manj
produktivni ter izjemno delovno pravno zaščiteni. Temu se je zadnje čase
priključilo se ustavno tolmačenje pravice žensk, da se v delovni dobi
lahko izenačijo z moškimi ter pokojninska zakonodaja, ki podpira še
nadaljnje zaposlovanje delavcev, čeprav ti izpolnjujejo vse pogoje za
upokojitev. Uvajanje
zasebne prakse pa predstavlja še dodatni udarec za zavod. Zanjo se odločajo
pravilom moški, kar ob feminizaciji zdravniškega poklica, še posebno
v osnovnem zdravstvenem varstvu, predstavlja dodatno breme za zavod
(materinstvo in nega otroka), obenem pa je logično, da odhajajo tisti z
nadpovprečno glavarino, saj jim le-to omogoča soliden prihodek. Posledično
pada našemu zavodu iz leta v leto povprečno število opredeljenih
oseb, tako da smo v skladu z Določili področnega dogovora za
zdravstvene domove in zasebno zdravniško dejavnost doživljali
negativne poračune, čeprav smo kurativni program v celoti realizirali ("nedoseganje
plana količnikov iz glavarine vzporedno niža tudi plačevanje števila
količnikov iz obiskov in to za polovični odstotek nedoseganja povprečnih
količnikov iz glavarine"). Zdravstveni
dom dr. Adolfa Drolca Maribor nadalje pesti pomanjkanje zdravnikov splošne
medicine. Le-to je posledica politike omejevanja vpisa na Medicinsko
fakulteto v Ljubljani. Razliko je Slovenija pokrivala s kolegi iz drugih
jugoslovanskih republik, po osamosvojitvi pa se je ta pritok preko noči
ustavil. Prav tako se je zmanjšalo število slovenskih študentov, ki
so v preteklosti študirali bodisi v Zagrebu ali na Reki. Nadalje
smo eno generacijo zdravnikov izgubili ob podaljšanju študija na 6
let, še eno pa ob uvedbi sekundariata. Čeprav
bi Maribor glede na svojo vlogo v Republiki Sloveniji in dejstva, da je
univerzitetno mesto, moral privlačiti visoko kvalificirane kadre, nam
je izredna strokovna ekspanzija
Splošne bolnišnice Maribor premočna konkurenca. Tako
naš zavod pomanjkanje zdravnikov kompenzira z reaktivacijo že
upokojenih kolegov, z nadurami in pogodbenim delom, kar pa je vse
bistveno dražje, kot redno delo mlajših kolegov. Nadalje
nas stroškovno obremenjuje še nedorečena delitev dela med primarnim
in sekundarnim nivojem zdravstvenega varstva, ko postaja zdravnik
specialist čedalje bolj konzultant, vso diagnostiko in terapijo ter s
tem povezane stroške pa prepušča osebnemu zdravniku. Danes
zagotavlja 1020 zaposlenih zdravstvenih delavcev in sodelavcev
Zdravstvenega doma dr.
Adolfa Drolca Maribor osnovno in del specialističnega zdravstvenega
varstva 183.700 občanom 12 občin bodisi v celoti, bodisi v sodelovanju
z zasebniki - koncesionarji. STANJE
KADRA V ZAVODU V LETU 2000
Zaposleni
izvajajo svojo dejavnost v organizacijski enotah:
Uprava
zavoda pa razen vodenja in koordinacije zagotavlja splošno kadrovsko
službo, pravno službo, načrtovanje in ekonomske analize, računovodstvo
in finance, nabavo in vzdrževanje, računalniško podprt zdravstveno
informacijski sistem s statistiko ter varstvo pri delu, v okviru uprave
pa deluje še Znanstveno raziskovalni oddelek ter Kolaborativni center
svetovne zdravstvene organizacije za primarno zdravstveno nego. Čeprav
je prevladujoča vsebina dela vezana na ustrezno razpršene stacionarne
ambulante, s svojo dejavnostjo aktivno posegamo na področje kjer ljudje
bivajo (patronažno
zdravstveno varstvo, zdravljenje in nega bolnika na domu, laboratorijska
služba, medicinska rehabilitacija, reševalna služba, prehospitalna
enota nujne medicinske pomoči, skrb za kronične bolnike z dihalno
stisko, skrb za onkološke bolnike v terminalni fazi), delajo
(Medicina dela prometa in športa) ali
se izobražujejo (Dispanzer za predšolske in šolske otroke). Zaradi
nedvomno širše priznanega visokega strokovnega nivoja ter okoliščine,
da delujemo v univerzitetnem mestu, predstavlja zavod učno bazo za
srednjo in visoko zdravstveno šolo, za vzgojiteljsko smer Pedagoške
fakultete Univerze v Mariboru ter podiplomsko usposabljanje zdravnikov
in zobobozdravnikov. 15-im
magistrom znanosti ter nizu habilitiranih učiteljev in mentorjev na
Visoki zdravstveni šoli Univerze v Mariboru se bo v kratkem pridružilo
še 5 kolegic oz. kolegov, ki končujejo podiplomski študij in
pripravljajo magistrske naloge. 31 specializantov ter 20 štipendistov,
bodočih zdravnikov in zobozdravnikov, pa je znak vitalnosti
Zdravstvenega doma dr. Adolfa Drolca Maribor. Pri
tem nismo zanemarili negovalnega in ostalega kadra v timu, saj se še
predobro zavedamo potrebe po celovitosti obravnave varovanca. Preko študija
ob delu na Visoki zdravstveni šoli ter kontinuiranega usposabljanja
vseh zaposlenih vzdržujemo optimalen strokovni nivo. Trenutno
smo nosilci treh, za Slovenijo pomembnih projektov. Najprej projekt
"Kvaliteta in kvantiteta v zdravstveni negi", ki že drugo
leto poteka pod pokroviteljstvom Ministrstva za zdravje RS ter
financiranjem nizozemske vlade in koordinacijo Univerze v Nijmegnu, kjer
bomo dobili primerjalne podatke ter realno ocenili prispevek medicinske
sestre v zdravstvenem timu. S
projektom DENVER II. uvajamo sodoben razvojni test za otroke (v
sodelovanju z ZD Ljubljana, ZD Koper in ZD Velenje), ki ga je bilo
potrebno najprej standardizirati na specifičnost slovenske populacije
ter pripraviti podlage za njegovo aplikacijo v delu pediatričnih
ambulant v celotni Republiki Sloveniji. Tretji
projekt je mogoče le bolj lokalnega značaja, bo pa prinesel našemu
zavodu določene primerjalne prednosti - ISO Standard 9001. In
nenazadnje. Vsa leta realiziramo s strani ZZZS dogovorjen in sfinanciran
program zdravstvenih storitev, pri čemer si prizadevamo, da iz leta v
leto izboljšujemo kvaliteto in zmanjšujemo čakalne dobe. To
nam ostaja še nadalje osnovni cilj, pri čemer pa bomo prioritete
usmerili v preventivne programe, med katerimi bo pomembno vlogo odigral
nov Center za zgodnje odkrivanje bolezni dojk vključno z mamografijo.
Nedvomno pa bo največji projekt reorganizacija in optimalizacija nujne
medicinske pomoči, kjer bomo sodelovali s Splošno bolnišnico Maribor
ter nadaljnja posodobitev računalniške tehnologije za zagotovitev
pogoja prehoda na Windows okolje ter možnosti Internetne povezave vseh
ambulant. Posebno
poglavje predstavlja prostorska problematika ter komunikacija z vodstvi
12-tih občin. V
Mariboru se je investicijski zagon v objekte osnovnega zdravstvenega
varstva ustavil leta 1984, ko smo začeli preusmerjati sredstva
samoprispevkov v objekte Splošne bolnišnice Maribor. Najprej izgradnja
pediatričnega oddelka, nato porodnišnice, medicinsko funkcionalnega
trakta III. in internega oddelka. Z
zakonom o zavodih ter novo zdravstveno zakonodajo smo lastništvo javnih
zdravstvenih zavodov prenesli na občine (ZD in lekarne) in republiko
(zdravstveno varstvo študentov, ZZV, bolnišnice in UKC) ter jih s tem
obvezali, da zagotavljajo prostorske pogoje za delo svojih zavodov. Zaradi
neopredeljenosti politike, do kje in kam privatizirati osnovno
zdravstveno dejavnost je prišlo celo do navodila Ministrstva za
zdravstvo, da se investicije v osnovno zdravstveno varstvo ustavijo.
Problem se je zaostril še nadalje zaradi drobljenja občin ter zaradi
uvedbe osebnega zdravnika, ko je posledično prišlo do selitve
varovancev iz obratnih ambulant v zdravstvene postaje v krajevnih
skupnostih in na podeželju. Le-te pa so bile praviloma dotrajane in v
slabem stanju. K
sreči so župani novo nastalih občin našli v prizadevanjih po
posodobitvi splošnih ambulant v svojem okolju pomembno vsebino skrbi za
svoje občane, finančna izravnava občinskih investicij preko
Ministrstva za finance pa je omogočila, da smo v zadnjih dveh letih na
področju delovanja Zdravstvenega doma dr. Adolfa Drolca Maribor
odpirali kar nekaj novo zgrajenih ali adaptiranih objektov (ZP Duplek,
ZP Pernica, ZP Malečnik, Reševalna služba, Študentski dispanzer,
mladinsko zobozdravstvo v objektu Ljubljanske ulice, adaptacija in
nadgradnja zobnih ambulant na Svetozarevski), v fazi izgradnje pa so ZP
v Framu, Selnici ob Dravi, prizidek za potrebe specialističnih zobnih
ambulant v Svetozarevski ter manjše sanacije ZP v Šentilju, Rušah,
Lovrencu na Pohorju. Nekaj
posodobitev pa je rezultat oddajanja ambulant zasebnikom -
koncesionarjem, ki so za posodobitev angažirali lastna sredstva, katera
pa se jim najpogosteje vračajo skozi kompenzacijo najemnin. Vse
omenjene investicije predstavljajo za Zdravstveni dom dr. Adolfa Drolca
Maribor izjemno ekonomsko obremenitev, saj zagotavljamo opremo iz lastne
amortizacije, funkcionalni stroški novih objektov pa so praviloma višji,
kot so bili pred tem. Čeprav
smo torej priča bogatemu investicijskemu zagonu, naš zavod še vedno
zagotavlja velik del osnovnega zdravstvenega varstva v najetih prostorih
(cca 4.000 m2), kar predstavlja letno preko 45,000.000 dodatnih stroškov,
ki nam jih ZZZS skozi standardizacijo storitev ne zagotavlja, uvedba 19
% DDV pa nam je omenjene stroške še povečala. Če
torej opažamo izredno podporo županov pri izgradnji zdravstvenih
kapacitet v lastni občini, potem se ta pripravljenost bistveno zmanjša,
kadar gre za skupne investicije v mestu Maribor, da ne govorim o
relativno ohlapnemu nadzoru nad izvajanjem določil koncesijskih pogodb
z zasebnimi izvajalci. Razen tega se župani ne zavedajo, da vsaka
podeljena koncesija pomeni dodatno ogrožanje zdravstvenega doma,
katerega soustanoviteljice so njihove občine, marsikdaj pa podeljena koncesija iznad potreb lastne občine poslabšuje
stanje v sosednji. Ko
na koncu analiziramo življenjsko pot Zdravstvenega doma dr. Adolfa
Drolca Maribor vidimo, da smo ves čas sledili idejam dr. Andrije Štamparja,
da smo bili vedno pol koraka pred ostalimi, da se je resolucija svetovne
zdravstvene organizacije v Almi Ati o primarnem zdravstvenem varstvu
sprejemala, ko je naš zavod to idejo že davno sprovajal v praksi ter
da smo usmeritev svetovne zdravstvene organizacije iz kurative v
preventivo, iz bolezni v promocijo zdravja pričakali pripravljeni. Naša
pomanjkljivost je bila le v tem, da se kot velik sistem nismo uspeli
pravočasno prilagajati političnim in ekonomskim spremembam v naši družbi,
ki so posledično v preveliki meri vplivale na naše poslovanje in
poslovne rezultate, nedorečena zdravstvena politika, pomanjkanje
podzakonskih aktov, rigidna delovno pravna zakonodaja pa nam niso dali
orodja, da bi se tem spremembam hitreje prilagodili. Utrujeni
smo postali od nenehnega dokazovanja v svoj prav, od prepričevanja
odgovornih, da specifičnost okolja kjer delujemo zahteva diferencirane
standarde in specifičen pristop. Namesto,
da bi se vsi zgledovali po pozitivnih vzorcih, ki bi kot vlečni konji
potegnili za sabo še ostale sredine v Sloveniji, postajajo povprečja
edino merilo in edini meter. Zagotavljanje
nadpovprečnega standarda zdravstvenih storitev ob povprečnem
financiranju le-teh, pomeni le vedno težje poslovanje in vedno večje
izgube! Korak
nazaj bo za marsikoga boleč. Za 183.700 naših varovancev ter za 1.020
zaposlenih. GLAVNI DIREKTOR prim. Anton ŽIDANIK, dr.med.spec |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||