Mislim,
da bomo kmalu potrebovali dogovor kakšno medicino želimo. Ali sistem,
ki mu je merilo količina ali sistem, ki mu je pomembnejša kakovost
zdravstvenih storitev. Bojim se, da v zadnjih letih vedno bolj stopa v
ospredje količina. Krajšanje čakalne dobe za pregled pomeni več
opravljenih pregledov v istem času. Premajhno število zdravnikov
pomeni isto – več opravljenih pregledov v istem času. Glede na to,
da je moje področje v medicini psihiatrija, se bom omejil na to področje,
čeprav si predstavljam, da bi bilo moč analogno problematiko opaziti
tudi v drugih vejah medicine. Triažiranje, s tem mislim na preglede
nenaročenih pacientov pod »nujno«, je vsaj v psihiatriji smešno –
če hočem triažo pošteno opraviti, moram opraviti celoten prvi
pregled. Seveda na račun tistih pacientov, ki so naročeni na določeno
uro in imajo rezerviran čas. Spomnim se obdobja, ko sem še bil
zaposlen na psihiatričnem oddelku. Dogajalo se je, da sem bil na moškem
oddelku sam, zadolžen za 50 pacientov, ob tem pa sem bil hkrati še dežuren
in delal štiri ure v dopoldanski ambulanti. Delo je potrebno opraviti.
Kaj pa kakovost opravljenega dela? V psihiatriji je odnos med količino
in kakovostjo praviloma vedno obratno sorazmeren. Tako za diagnostiko
kot zdravljenje je potreben čas. Čas,
da z bolnikom vzpostaviš dovolj sproščen, varen in zaupen odnos, da
lahko nagovoriš njegove zelo intimne notranje vsebine. Ni naključje,
da ravno v psihiatriji govorimo o petih oseh diagnosticiranja. Če
nekoliko poenostavim, je na prvi osi uvodna pritožba, tisto, kar je na
površini (depresija, anksioznost, psihotične motnje), na drugi
osebnostne značilnosti, ki lahko nastop simptomov na površju olajšajo
(osebnostne motnje in duševna manjrazvitost), na tretji so povezave s
telesnimi boleznimi, na četrti pretekli in sedanji stresorji, na peti
pa vrednotenje bolnikovega funkcioniranja na ocenjevalni lestvici s 100
točkami, ki se uporablja pretežno le v raziskovalne namene. Povedati
želim, da je za poglobljen pregled potrebno precej časa in veliko izkušenj.
Če je psihiater v časovni stiski, se bo omejil na uvodno pritožbo.
Povsem adekvaten pregled s predlogom povsem adekvatne terapije je možno
opraviti v 15 minutah. Depresijo, anksioznost in včasih tudi nekatera
psihotična stanja je pogosto moč prepoznati že med vstopom bolnika v
ambulanto. Predlagana psihofarmakoterapija bo bolj ali manj enaka ne
glede na bolnikove osebnostne značilnosti in tako nam ni potrebno
opraviti zapletene in zahtevne diagnostike na drugi osi. Vendar bomo
zdravili simptom, npr. depresijo in ne bolnika. Simptom bo z
antidepresivom zbledel in od bolnika se bomo poslovili z občutkom, da
smo mu pomagali in dobro opravili svoje delo. Smo ga res?
V
zadnjih desetletjih je opazen pravi razcvet bioloških teorij, ki
razlagajo psihopatološke fenomene in imajo hvaležen posledičen učinek
na razvoj psihofarmakoterapije. To je nedvomno izredno dobrodošla
sprememba v psihiatriji, ki pa lahko nekaterim terapevtom daje alibi, da
pozunanjajo razloge za uvodno pritožbo: pacient je depresiven zaradi
neuravnoteženja nevrotransmiterjev. Tako je edina pot iz depresije
jemanje antidepresiva po priznanih terapevtskih smernicah. Tem
terapevtom tak pristop omogoči, da ne stopijo v globlji odnos z
bolnikom in da prihranijo na času. Z njimi so zadovoljni šefi, ker
opravijo veliko storitev, zavarovalnica, ker imajo krajšo čakalno dobo
in tudi nekateri pacienti, saj simptom vidijo zunaj sebe, kot nekaj, na
kar sami brez zdravila nimajo vpliva. Nespečnost? Ni problema. Na voljo
so uspavala. Moraste sanje? Nič drugega kot fiziološko praznenje
nevronov. Na voljo so uspavala. Je to psihiatrija, ki si jo želimo?
Seveda
je za poglobljen pristop do bolnika potrebno še kaj več kot le čas.
Potrebno je znanje, ki se ne omeji le na poznavanje bioloških teorij.
Za ilustracijo naj ostanem pri depresiji in psihoanalitični teoriji
(lahko bi izbral tudi kakšno drugo psihoterapevtsko teorijo, a jih ne
poznam dovolj). Po psihodinamski teoriji je simptom odraz nepredelanih
in izrinjenih infantilnih konfliktnih vsebin, ki ob sprožilni situaciji
simbolno s simptomom izbruhnejo na dan. To pomeni, da moramo simptom
razumeti. V razgovoru z bolnikom moramo razčistiti tako sprožilno
situacijo kot analizirati značilnosti bolnikove osebnosti: njeno moč,
uporabo psihičnih obramb, kontrolnih mehanizmov in kognitivnega
funkcioniranja (poenostavljeno: sposobnosti razumske predelave
konfliktnih vsebin). Depresija torej po tej teoriji ni splet naključja,
nekaj, kar pride samo po sebi oz. je izključna posledica biološkega
dogajanja na sinapsah. Je signal neke notranje šibkosti. V procesu
zdravljenja skušamo bolnika usmeriti na tiste procese (npr.
osamosvajanje in predelavo sovražnih introjektov, ki sestavljajo
pacientovo samopodobo in posledično vodijo do občutkov manjvrednosti
in neadekvatnosti), ki so odlična podlaga za razvoj depresije.
Antidepresivi ne naredijo nič namesto pacienta, le omogočajo mu, da
opravi tiste spremembe v doživljanju sebe, svojega okolja in življenja
nasploh, da bo opustitev zdravila, ko bo ta proces zaključen, varna. Po
drugi strani v razgovoru prepoznavamo zunanje sprožilne situacije, ki
se prepletajo z notranjimi in tako lažje določimo potrebni čas
jemanja antidepresiva. Ta je po priporočenih smernicah devet mesecev po
vzpostavitvi želenega stanja po prvi epizodi depresije. Bomo to upoštevali,
če je človek, ki je ob odpustu iz službe doživel veliko narcistično
travmo, še vedno brez dela in brez možnosti zaposlitve ter na
kontrolnih srečanjih govori o stalnih občutkih razvrednotenja? Bomo to
upoštevali, če je pred njim nova zaposlitev, kar pomeni novo
prilagajanje in iskanje samega sebe znotraj utečenih hierarhičnih
struktur? Ampak morda bomo le znali prisluhniti človeku, njegovim
potrebam in ne le bolezenskim znakom na površini. Kot sem že zapisal,
je za to potrebno znanje. Znanje je seveda zelo relativna dobrina. Vedno
znamo poudariti, da se moramo zdravniki
izobraževati do konca svoje poklicne, neredko tudi življenjske poti.
To je naša dolžnost in pravica. Koliko pa znamo svoje znanje
ovrednotiti, ceniti in v končni fazi tudi plačati? Pa brez zamere,
nisem spregledal člankov v dnevnem časopisju in Izidi z opisi
poklicnega dela zaslužnih starejših kolegov, ki so delali na meji
zmogljivosti. Ob teh člankih sem bil tudi sam ponosen, da sem zdravnik.
Vendar ti prispevki opisujejo drug čas. Čas delovnih akcij, udarništva,
ko nihče v državi ob ponovni izgradnji ni spraševal o plačilu. Bil
je čas tranzicije v komunizem, v katerem vsak dela po svojih
sposobnostih in znanju brez plačila. Danes imamo drugačne čase in
drugačno družbeno ureditev. Če ne bomo sami znali ceniti svojega dela
in svoje strokovnosti, nas ne bo cenil nihče. In koliko pravzaprav
cenimo znanje in kvaliteto svojega dela?
Pred
skoraj dvema letoma sem dobil diplomo Medicinske fakultete v Ljubljani,
ki mi priznava naziv psihoterapevta in s tem
dvoletno teoretično in najmanj triletno praktično izobraževanje
na tem področju. Iz kriterijev
za podelitev nazivov je razvidno, da poteka izobraževanje v treh
stopnjah. Prva stopnja daje bazična znanja, ki so že zajeta v študiju
medicine, druga stopnja zajema dvosemestrski podiplomski študij
psihoterapije, ki je zajet v specializacijo iz psihiatrije. Dodatna
znanja, ki niso vključena v specializacijo iz psihiatrije, se tako začnejo
z diplomskim izpitom iz psihoterapije, za katerega je potrebno izdelati
diplomsko delo s prikazom psihoterapevtske obravnave. Izpit poteka ustno
pred komisijo. Temu izpitu sledi nadaljnje izobraževanje, ki obsega
vsaj:
·
200 ur študija teorije psihoterapije v obliki predavanj in
seminarjev,
·
540 ur psihoterapevtskih obravnav pod supervizijo in sicer vsaj
ena supervizijska ura na tri ure obravnav, kar pomeni najmanj
180 ur supervizij pri supervizorju s priznanim statusom,
·
150 ur osebne izkušnje v analitičnem psihoterapevtskem procesu
pri psihoterapevtu s priznanim statusom za nudenje osebne
analitične izkušnje,
·
na ustreznih strokovnih srečanjih ali v ustreznih strokovnih
revijah mora kandidat predstaviti oz. objaviti vsaj tri primere
psihoterapevtske obravnave.
Pridobljeno
znanje mi omogoča drugačno obravnavo pacientov. Elemente analitične
psihoterapije lahko uporabljam pri zdravljenju vseh pacientov. Seveda
potrebujem za to več časa. V procesu zdravljenja postajajo simptomi
del pacientov, del njihovega doživljajskega sveta in sredstvo, ki jim
omogoča večji stik s seboj. Simptomi postajajo smerokazi v notranjost,
kod iskati osebnostne šibkosti, vzvode in mehanizme, ki so do simptoma
privedli. Tako izgubijo na svoji teži, pacienti se več ne vrtijo samo
okrog svojih simptomov in z zanimanjem sledijo svojim notranjim
procesom. Sanje niso le fiziološko praznenje nevronov, ampak naenkrat
prinašajo sporočila nezavednega, kaj skušajo pacienti spregledati čez
dan.
Kakšno
obravnavo pri psihiatru bi želeli Vi?
Ne
glede na ta odgovor, dejstvo je, da potrebujemo oboje. Ljudje smo različni
in zato potrebujemo različen pristop. Vendar bo terapevt z več znanja
lahko svoj terapevtski pristop prilagodil pacientu, pri terapevtu z manj
znanja pa bo svoja pričakovanja po terapevtskem procesu moral
prilagoditi pacient. In tu se spet vračam k prvem vprašanju – kaj želimo
– usmerjenost v kakovost ali količino. Če bi bila usmerjenost v
kakovost del strategije našega zdravstvenega sistema, bi bilo potrebno
pridobivanje znanja ustrezno motivirati z ustreznim vrednotenjem. In
kako je v praksi?
V
praksi mi diploma iz psihoterapije ne omogoča drugačnega vrednotenja
dela. Sprva sem upal na priznanje usmerjene specializacije – v
Kolektivni pogodbi za zdravnike in zobozdravnike nastopata dve
kategoriji – zdravnik specialist z začetnim količnikom 4,4 in
usmerjeni specialist z začetnim količnikom 6,0. V Šifrantu poklicev
(1) sem zasledil pod šifro 7.94.41 poklic Zdravnik specialist
psihiatrije za psihoterapijo, kar implicitno nakazuje možnost obstoja
te usmerjene specializacije. Obrnil sem se na Zbornico s prošnjo, da mi
pošljejo kriterije za priznanje usmerjene specializacije in seznam
priznanih usmerjenih specializacij. Od prof. dr. Horvata, dr. med., sem
dobil odgovor, da usmerjene specializacije ne obstojajo. Čemu so potem
zapisane v Kolektivni pogodbi? Zato sem odprl drugo možnost vrednotenja
specialnih znanj na podlagi Pravilnika o posebnih znanjih (2). V tem
Pravilniku je zajeta povezava med »kreditnimi« meseci dodatnega izobraževanja
in količniškim vrednotenjem dela. Ponovno sem se obrnil na Zbornico za
tolmačenje tega pravilnika in dobil sporočilo prof. dr. Horvata, dr.
med., da je na ta Pravilnik že od leta 1996 sprejet moratorij.
In
tako je sporočilo jasno. Najvišja strokovna avtoriteta za zdravnike v
Sloveniji, Zbornica, sprejema akte (Kolektivno pogodbo in Pravilnik o
posebnih znanjih) ki so glede vrednotenja zdravnikovega dela in
stimulacije za strokovno višji nivo dela, le pesek v oči. Da je stvar
še slabša, je prof. dr. Dušan Keber, dr. med., Minister za zdravje,
izdal Pravilnik o spremembah in dopolnitvah pravilnika o napredovanju
delavcev zaposlenih v zdravstvu (Št.: 022-31/99-6, EVA:2002-2711-0005),
ki je bil 9.5.2002 poslan Fidesu. Pravzaprav je edina sprememba v tem
pravilniku ta, da pri preseganju točk, potrebnih za napredovanje in pri
nadpovprečni delovni uspešnosti, ni več moč napredovati za tri,
marveč le za dva plačilna razreda.
Če
sklenem: tako Zbornica kot Ministrstvo za zdravje nas usmerjata v količino
in ne v kakovost dela. In tako je morda bilo to moje današnje razmišljanje
povsem odveč.
LITERATURA:
1.
Strokovna služba ZZZS. Šifrant poklicev. Ljubljana, ČGP Delo,
1984.
2.
Zbornični akti, Isis, IV(11), 1995: 37-39.
|