SPOVED KOT TERAPEVTSKI UKREP

Isis 1999; 8-9:44-5

 Miloš Židanik

 

VSEBINA:  

 

UVOD

 

V zadnjem časovnem obdobju opažam vedno močnejši vstop Cerkve v bolnišnice v raznih pojavnih oblikah. Če izvzamem prostore, namenjene kapelicam in žegnanje prostorov ob otvoritvah, je najbolj konkretna oblika njene prisotnosti bolniški duhovnik. Vedeti moramo, da vidi Cerkev vlogo bolniškega duhovnika kot sodelavca pri zdravljenju in kot enega nosilcev interdisciplinarnega pristopa k zdravljenju (drugi so še zdravnik, psihoterapevt, svetovalec in socialni delavec), ki ob upoštevanju drugih, prispeva svoj delež k zdravljenju, oz. lajšanju bolezni in trpljenja (1). Prim. dr. Janez Zajec, državni sekretar na Ministrstvu za zdravstvo, v svojem prispevku opisuje, kako duhovnik pomirja jokajoče in obupujoče bolnike po vizitah, da bolnik potrebuje človeka, ki zna prisluhniti in sprejeti del njegovega strahu. Razmišlja, da stehnizirana moderna medicina za bolnika nima časa in da lahko pri bolnikovem odzivanju na bolezen temu morda še največ pomaga duhovnik. Predlaga, da bi bil bolniški duhovnik član tima, ki za bolnika med hospitalizacijo skrbi, da bi bil v bolnišnici zaposlen in da bi zdravstvena storitev morala vsebovati tudi del storitev bolniškega duhovnika (2). Te misli sprožajo v meni več vprašanj. Ministrstvo za zdravstvo je konec koncev tisto, ki ima velik vpliv na normiranje storitev v zdravstvu in s tem za določanje časa, ki ga zdravnik ima za svojega bolnika. Ali naj razmišljanje državnega sekretarja na Ministrstvu za zdravstvo razumem, da zna duhovnik bolje prisluhniti bolniku kot zdravnik? Če že ne kot zdravnik, sem se ob tem kot psihiater počutil povsem prezrtega. Dejstvo pa je, da bolniški duhovniki prihajajo na bolnišnične oddelke in, kot bom skušal prikazati, imajo dejansko vpliv na bolnikovo počutje in razumevanje njegove bolezni, od česar je odvisna rehabilitacija in sam potek bolezni.




PSIHIČNE REAKCIJE NA BOLEZEN

 

Pri psihičnih reakcijah bolnika na bolezen moramo imeti pred očmi več faktorjev. Vemo, da lahko telesna bolezen že sama po sebi generira psihične motnje (tako je npr. že kronificirana bolečina podlaga za depresijo in anksiozna stanja, da ne omenjam motenega ravnotežja hormonov in metabolitov ter bolezni CŽS), v morda nekoliko manjši meri gre lahko za težave v prilagajanju na bolnišnično okolje s svojim ritmom, v glavnem pa za težave zaradi težjega sprejemanja svoje bolezni. Po Kaplanu (3) zavzamejo psihične težave v petih odstotkih vseh bolnikov na somatskih oddelkih in v desetih odstotkih vseh bolnikov na psihiatričnih oddelkih tak obseg, da jih lahko klasificiramo kot prilagoditvene motnje, ki se najpogosteje kažejo v smislu anksioznosti in depresije. Bolezen je srečanje z lastno minljivostjo ali vsaj z lastno ranljivostjo in že samo v tem smislu predstavlja narcistično travmo. Težje bolezni, ki imajo kot posledico operativne posege, sploh bolezni s slabo prognozo, toliko pogosteje povzročajo psihične posledice, ki zahtevajo našo pozornost – pri bolnikih z rakom je incidenca raznih psihičnih motenj že 50%, 68% teh v smislu prilagoditvenih motenj in 13% v smislu velike depresije (4). Bolezen v tem primeru ne predstavlja travmo, ki bi bila bolj ali manj omejena na bolnika, ampak vpliva na ožje socialno – predvsem družinsko okolje z dolgoročnimi posledicami, ki se lahko kažejo pri vseh družinskih članih. Iskanje krivde in odgovornosti za nastalo situacijo v smislu porušenih odnosov znotraj družine, pa tudi iskanje krivde in odgovornosti za samo obolenje, je pogosta značilnost depresije. Depresija in strah se vpletata v odnos z zdravnikom, v jemanje zdravil in sodelovanje v preiskavnih postopkih, zato je nujno, da je zdravnik, ki je po mojem mnenju še vedno nosilec zdravljenja, na te psihične reakcije pozoren in zna prisluhniti bolniku. V težjih primerih ima seveda na voljo konziliarno psihiatrično službo. Lečeči zdravnik, ki natančno pozna osnovno obolenje in psihiater, ki je bliže človekovemu čustvenemu doživljanju, bosta presodila posledica česa je bolnikovo čustveno stanje – posledica somatske bolezni ali posledica težav pri sprejemanju svoje bolezni in se seveda takoj odločila za ustrezno (ne nujno vedno psihofarmako-) terapijo. Duhovniki tega znanja nimajo. Res je, da so lahko dobri poslušalci in že s tem pomagajo bolniku, vendar kako bodo prepoznali ali se v ozadju bolnikove depresije skriva bolezen ali ne? Spominjam se bolnice, ki je zbolela za depresijo s pravimi blodnjavimi vsebinami glede lastne odgovornosti in krivde. Želela se je spovedati, kar sem pozdravil v upanju na izboljšanje njenega psihičnega stanja. Žal je spovednik njene občutke krivde utrdil, kot je tudi utrdil njeno prepričanje, da mora zaradi pokore – zaslužene kazni – v Zavod Hrastovec-Trate – pač ni poznal značilnosti in globine depresije. Ta zgodba je vzeta iz skrajnosti, zato pa je ilustrativna glede moči spovedi in vpliva spovedi na proces zdravljenja v bolnišnici. Če bi z duhovnikom zmogla pravi kontakt, če bi premostila svoji poklicni molčečnosti v dobro bolnika (ali je to formalno etično sprejemljivo?), če bi imel priložnost njeno razmišljanje uokviriti v značilnosti psihične motnje, če bi duhovnik mojo razlago lahko sprejel, če… Vsekakor bi zdravljenje omenjene bolnice verjetno ne bilo tako dolgo.




SPOVED

 

Delovanje bolniškega duhovnika je večplastno in ima več oblik. V tem prispevku sem se omejil na spoved, ker je najbolj definirana oblika odnosa bolniškega duhovnika z bolnikom. O spovedi razmišljam kot o psihoterapevtskem ukrepu in ne kot enem izmed zakrametov, ker samo tako lahko ostanem na svojem področju. Z iskanjem vzporednic bi rad pokazal na vpliv, ki ga imajo lahko duhovniki na čustveno stanje bolnika in da se moramo zdravniki tega zavedati – ter to tudi upoštevati pri spremljanju zdravstvenega stanja. Spoved je nekaj intimnega in osebnega – intimna in osebna pa je tudi bolezen. Zdravljenje pomeni vstop v bližino in odpiranje notranjosti, vdor v intimno sfero. Zdravnik je tisti, ki ta poseg vodi in prevzame bistven del odgovornosti za bolnikovo zdravje nase. Zato mora biti seznanjen z vsemi drugimi vplivi na bolnikovo notranje doživljanje.

Postavitev – klasična postavitev duhovnika in spokornika v spovednici precej simbolično nakaže potek spovedi. Duhovnik je že na začetku odnosa v vlogi očeta (5), pogosto se spokorniki s tem nazivom nanj tudi obračajo. V psihoterapevtskem procesu je terapevt enako v vlogi očeta, vendar je potreben mesece ali leta dolg proces, da analizant prepozna prenos odnosa, ki ga je imel v otroštvu do očeta, na terapevta. Že ta element kaže na hiter proces. Druga dva elementa, bistvena za razvoj psihoterapevtskega dela, sta občutek varnosti in intimnosti. Temu služi spovednica – duhovnik in spokornik sta si fizično zelo blizu in sta hkrati ločena s "polprepustno bariero" – mrežo v notranjosti spovednice. Že fizično okolje samo daje občutek varnosti, bližine in hkrati dovolj samostojnosti, da spokornik sam določa globino spovedi. V klasični psihoterapevtski postavitvi spet potrebujemo mesece dolg proces, da analizant dobi občutek varnosti, ki je v primeru spovedi dan že v začetku. Značilen je tudi položaj duhovnika in spokornika – duhovnik je proti spokorniku obrnjen z ušesom, spokornik k duhovniku z obrazom, usti, kar spet že v začetku razdeli vloge, ki  ne potrebujejo razjasnitve, kot v klasičnem psihoterapevtskem procesu, kjer se o tem pogovarjamo ob sklenitvi terapevtskega pakta. V bolnišničnem okolju take postavitve navadno ni, vendar, če je bolnik že prej opravljal spoved, lahko to izkušnjo prenese v novo okolje. V tem primeru je postavitev, domnevam, vis a vis, enaka običajni psihoterapevtski postavitvi, ob upoštevanju gornjih elementov, ki terapevtskemu procesu dajo drugačne in trdne okvirje in s tem omogočijo hitrejši potek.

Proces. Kot nakaže polprepustna bariera, je globina spovedi odvisna od spokornika, vendar mora izrecno imenovati hud greh, ni mu pa treba iti v nadrobnosti. Spovednik mora uporabljati priložnosti, da napačna pojmovanja popravi in opozarja na druge možnosti oblikovanja življenja (6). V spovedi skuša kristjan dognati, zakaj se vdaja napakam, zakaj zaide v težave in dvome, nase gleda v sklopu družinskega sistema, išče se v vlogi, ki jo ima v družini in razmišlja o svojem vedenju tako znotraj družine, kot o odnosih z drugimi ljudmi (7). Omenjene vsebine in tehnike so primerljive s kratkimi suportivnimi psihoterapevtskimi prijemi. Mestoma pa dogajanje na spovedi preseže te okvirje – spoved naj bi (tudi) služila za pretresanje srca z grozoto in težo greha (5). To razumem kot sproščanje intenzivnih čustvenih vsebin v smeri katarze. Delo na čustveni sferi, osvobajanje čustvenih vsebin, je osrednja naloga analitično usmerjenih psihoterapevtskih procesov.

Cilji. Cilji spovedi so spreobrnjenje srca in preusmeritev življenja. Pretres vesti lahko sproži notranji razvoj, spoved nam pomaga oblikovati svojo vest. Končni cilj je sprava s samim seboj, mir in veselje (5). Ti jasno zastavljeni cilji govorijo pravzaprav o osebnostnih spremembah kot o končnem cilju spovedi. Gotovo je za to potrebno več spovedi, ki si sledijo v nekem časovnem zaporedju in to že spominja na pravi psihoterapevtski proces. Če se ga bo duhovnik lotil. Sicer pa pravi navodilo spokornikom, da lahko od spovednika veliko zahtevajo in si ga tako dolgo iščejo, dokler ne najdejo takega, ki jim ustreza (6). S tem ponovno razumem, da spoved ni samo formalnost brez vsebine in da je v procesu spovedi bistven individualen in nujno subjektiven pristop.

Spovednik – mora upoštevati spokornikove osebne razmere in iskati njegov duhovni blagor, obvezuje rane, je pastir in oče, pravičen in usmiljen sodnik; mora biti tenkočuten, obziren, in spoštujoč, mora imeti izkušnjo v človeških zadevah, s potrpežljivostjo mora voditi spokornika k ozdravljenju in polni zrelosti (5). V besedah glede pravičnega in usmiljenega sodnika je zaznati bistven odmik od klasičnih psihoterapevtskih procesov – tu je terapevtu vloga sodnika praktično prepovedana. Kar se tiče izkušenj v človeških zahtevah – tu je zahteva preohlapna in premalo definirana, vendar ostaja dejstvo, da izkušenj na vseh poljih človekovega doživljanja in vedenja ne moremo zbrati, pa vendar to še ne pomeni, da ljudem z določenimi življenjskimi izkušnjami ne moremo pomagati – tu so mi pred očmi številni odvisniki od drog, ki pogosto radi poudarjajo, da jim ne moremo pomagati, če sami nismo bili narkomani, vendar je to samo ena njihovih obramb. Vsekakor pa je potrebno znanje, če tem in drugim ljudem skušamo pomagati. Zato, če že primerjam spoved s psihoterapevtskim procesom in duhovnika s psihoterapevtom, moram omeniti tudi trenutne kriterije za podelitev naziva psihoterapevt. Kot sem nakazal že zgoraj, je psihoterapevtski proces odvisen od odnosa, ki ga generirata oba – bolnik in terapevt, spokornik in spovednik. Odnos je tisti, ki zdravi, besede so zdravilo in oboje je subjektivno, pogojeno z obema osebnostima – terapevtove in duhovnikove na eni in bolnikove ter spokornikove na drugi. Zdravljenje pa mora biti čimbolj jasno definirano in objektivno. In tu smo pri kriterijih. Ti od psihoterapevta zahtevajo ob osnovni izobrazbi še vsaj dvosemesterski podiplomski študij iz psihoterapije z opravljenim izpitom, 400 ur samoanalize – bodoči psihoterapevt mora tudi sam v psihoterapevtski proces kot analizant, 540 ur supervizirane psihoterapije z bolniki, 180 ur supervizij (na superviziji se psihoterapevtski proces predstavi izkušenemu psihoterapevtu, supervizorju, ki objektivizira terapijo) in predstavitev poteka terapij pred kolegi na srečanjih. Kakšno možnost imajo duhovniki za objektivizacijo svojega dela, ne vem, vem le, da je vsak duhovnik, ki spoveduje, pod zelo strogimi kaznimi dolžan ohranjati popolno tajnost glede grehov, ki so se mu jih spokorniki spovedali (5). Ali ob tej zapovedi ostane še kaj prostora za preverjanje svojega načina dela, mi ni znano.




RAZPRAVLJANJE IN ZAKLJUČEK

V tem prispevku sem razmišljal le o enem segmentu duhovnikovega delovanja, kateremu sem zavestno odvzel dimenzijo zakramenta in ga primerjal s psihoterapevtskim procesom. Menim, da je spoved moč primerjati s kratkim fokalnim avtoritativnim psihoterapevtskim pristopom, ki pa je že v osnovi tako naravnan, da sproži neko dogajanje v človeku hitreje kot klasični psihoterapevtski proces. Od duhovnika se pričakuje, da sodi, svetuje in da da odvezo, kar se meni osebno zdi najbolj zahteven in ranljiv del spovedi. O teh vsebinah sem začel razmišljati ob čedalje pogostejšem duhovnikovem delovanju na bolnišničnih oddelkih. Mislim, da bolniški duhovniki dejansko opravljajo delo, ki ima vpliv na počutje bolnikov in s tem na sam proces zdravljenja. Čutim, da je naš odnos v veliki meri nedorečen; kot sem že omenil, nas oboje v odprtem dialogu ovira poklicna molčečnost. Morda bi to oviro z bolnikovim pristankom lahko presegli, vendar bi morali naš skupni odnos ob bolniku definirati na večjem skupnem simpoziju. Zdravniki že imamo redna srečanja s pravniki in novinarji in morda je čas za organizacijo srečanja z bolniškimi duhovniki.



 
LITERATURA:

 

  1. Valenčič R. Pozdravne in uvodne besede. In: Štupnikar J. ed. Bolniški duhovnik – sodelavec pri zdravljenju: zbornik simpozija o zdravstveni pastorali. Ljubljana: Družina, 1999: 6.

  2. Zajec J. Duhovna oskrba kot pomoč pri zdravljenju. In: Štupnikar J. ed. Bolniški duhovnik – sodelavec pri zdravljenju: zbornik simpozija o zdravstveni pastorali. Ljubljana: Družina, 1999: 11-6.

  3. Kaplan PM, Sadock VA. Dissociative Disorders. In: Kaplan PM, Sadock VA. Synopsis of Psychiatry. 7th ed. Baltimore: Williams & Wilkins, 1994: 727.

  4. Kaplan PM, Sadock VA. Dissociative Disorders. In: Kaplan PM, Sadock VA. Synopsis of Psychiatry. 7th ed. Baltimore: Williams & Wilkins, 1994: 767.

  5. Slovenska škofovska konferenca. Katekizem katoliške cerkve. Ljubljana: Tiskarna Ljudske pravice, 1993:380-8.

  6. Hoger Katechetisch Institut. Krščansko oznanilo. Maribor: ČP Mariborski tisk, 1972: 476.

  7. Nadškofijski ordinariat v Ljubljani. Kristjan moli. Ljubljana: ČGP Delo, 1982: 143-9.