Depresija,
tesnoba in trajno slabo razpoloženje nas vse pogosteje silijo k
zdravniku. Izsledki nekaterih slovenskih raziskav opozarjajo, da je naše
duševno zdravje močno načeto. Življenjski standard je vse višji,
kopičimo materialne dobrine, delamo več in vendar smo vse bolj žalostni,
bolni in osamljeni ter nam zmanjkuje prostega časa, sprostitve in
prijetnega klepeta.
O
teh problemih smo se pogovarjali z Milošem Židanikom, dr. med.,
specialistom psihiatrom in psihoterapevtom iz Maribora, ki dela kot
vodja Dispanzerja za zdravljenje alkoholizma in drugih odvisnosti.
Čakalnice slovenskih psihiatričnih
ambulant so zadnja leta polne. Ali so duševne
motnje in bolezni vse pogostejše, ali pa ljudje laže poiščejo
strokovno pomoč kot prej?
»Mislim,
da gre bolj za večjo odtujenost med ljudmi. Ljudje imamo vzpostavljenih
manj pristnih medosebnih odnosov, kot so jih imeli pred časom. Na
delovnem mestu je vedno manj prostora za pogovor, vse se podreja
storilnosti. V nekaterih podjetjih celo s kamerami nadzorujejo svoje
delavce, da bi ti ves svoj čas posvetili samo delu. Delovni čas je
prerazporejen preko celega dneva in ob visoki brezposelnosti ljudje
nimajo prave izbire: ali se tem zahtevam podredijo ali pa gredo na zavod
za zaposlovanje. Zato ima tudi družina vedno manj časa, da ta čas preživi
skupaj. In ko so skupaj, vprašanje če so v medsebojnem odnosu. Skupno
gledanje televizijskega programa pomeni, da smo v odnosu s televizijo in
ne drug z drugim. Otroci so po eni strani vedno bolj preplavljeni z domačimi
nalogami, po drugi pa ure in ure presedijo pred računalniškimi
igricami. Tako rastejo v pomanjkanju izkušenj v medosebnih stikih.
Ljudje namreč potrebujemo odnos z drugimi ljudmi. Samo znotraj zaupnega
odnosa z drugim človekom lahko osebnostno zorimo, dobimo občutek
varnosti, sprejetosti in stabilnosti, kar so najpomembnejši temelji za
zdrav razvoj vsakega od nas. Znotraj varnega odnosa lahko najdemo možnost,
da o svojih problemih in čustvenih težavah govorimo, potem nam odleže.
To je najpomembnejši ventil za naše notranje stiske in napetosti. In
če takih odnosov nimamo, oz. če so naše izkušnje iz dosedanjih
odnosov slabe, bomo poiskali psihologa ali psihiatra. Če imam občutek,
da sem slab, da me nihče ne mara, da se nihče noče ukvarjati z mano,
bom poiskal strokovnjaka. Ta me bo moral poslušati, ker je to njegovo
delo, njegova služba. In potem dejansko poslušam v ambulanti, da tu
posamezniki govorijo več kot sicer v celem tednu skupaj z drugimi
ljudmi. Če ima kdo izkušnjo, da se jim je zaupanje bližnjemu maščevalo,
bo svoje stiske lažje zaupal tretjemu človeku, kjer je možnosti
zlorab najintimnejših izpovedi bistveno manj. Res pa je tudi, da smo
sedaj psihiatri dostopnejši, kot smo bili včasih. Več nas je, tudi
napotnice za srečanje s psihiatrom ljudje ne potrebujejo. Tako po malem
prihaja do situacije, da nekdo vedno koga pozna, ki je že bil pri
psihiatru in ga o tem ni sram spregovoriti. Večkrat se že srečam v
ambulanti z ljudmi po priporočilu znancev, prijateljev ali sorojencev.
In tako tudi občutek stigmatizacije, označenosti s »psihiatričnim
bolnikom« počasi izginja.«
Smo po številu tovrstnih bolnikov in po
pogostosti določenih motenj in bolezni primerljivi z drugimi Evropejci?
»Kar
zadeva stopnjo samomorilnosti in odvisnosti od alkohola, smo v samem
evropskem vrhu, kar se tiče motenj hranjenja in odvisnosti od ilegalnih
drog, te v zadnjih letih skokovito naraščajo in se žal približujejo
zahodnoevropskemu povprečju, kar pa se tiče ostalih motenj smo nekako
z ostalo Evropo primerljivi.«
Kaj
lahko sami naredimo za svoje duševno zdravje?
»Odgovor
je vedno odvisen od posameznika in njegovih potreb. Za večino ljudi bo
dovolj usmerjanje v zdrav način življenja, od zdrave in uravnotežene
prehrane, do gibanja na svežem zraku. Kot sem omenil že prej, je zelo
pomembno negovanje medosebnih odnosov, tako znotraj kot izven družine.
Če se posameznik srečuje z izkrivljenimi predstavami o samem sebi in
življenju nasploh, tega ne bo zmogel. Če nekdo ne zmore vstopiti v
enakovreden odnos z drugim človekom zaradi prepričanj o lastni
manjvrednosti in nesposobnosti, se bo moral soočiti najprej s temi
vsebinami. Če ima kdo drug težave z lastno vzkipljivostjo in nepotrpežljivostjo,
se ju bo moral naučiti krotiti, preden bo lahko užival v izletu v
naravi skupaj s svojo družino. Znati si moramo vzeti čas zase, da se
usedemo in razmislimo kdo smo, od kod prihajamo, kam gremo in kam bi želeli
priti. Da se zavemo, da soustvarjamo življenjske dogodke okoli nas in
kaj se moramo naučiti, da bomo lahko šli naprej. Seveda je to odvisno
od naše pripravljenosti prisluhniti svoji notranjosti in skritim bolečinam,
ki jih nosimo v sebi. Zato nekega enostavnega priporočila kaj nas lahko
zaščiti pred duševno bolečino ne morem dati. Ta ni prihranjena
nikomur. Če je kdo ne čuti, jo je verjetno izrinil nekam v notranjost,
kjer se bo nabirala toliko časa, dokler ne bo izbruhnila na dan takrat,
ko bo to najmanj pričakoval.«
Kot
eno najpogostejših skupin duševnih motenj navajate motnje prilagajanja
in motnje, povezane s stresom. Za kaj gre in kako lahko zbolimo zaradi
stresa?
»Gre
za pritisk od zunaj in za našo sposobnost, da ta pritisk predelamo. To
pomeni, da ga razumsko in čustveno predelamo in nekaj spremenimo zunaj
sebe ali v sebi, da tega pritiska ne čutimo več. Če smo npr. izgubili
službo, lahko obupamo in obtičimo na mestu ali pa skušamo poiskati
drugo, čeprav manj plačano in bolj oddaljeno delo. Pritisk pomeni večanje
notranje napetosti, ki išče ventil navzven v smislu vzkipljivosti,
navznoter v smislu žalosti in strahu ali pa skozi telo v smislu številnih
telesnih težav od glavobolov, vrtoglavic, stiskanja in dušenja v
prsih, zbadanja pri srcu, bolečin v križu, do težav z želodcem,
siljenjem na bruhanje, driskami in zaprtjem. To so vse znaki, da je
nekaj narobe, da moramo poiskati vzrok notranjih stisk in ga odstraniti.
Dokler so ti pritiski zmerni, čutimo izolirano otožnost, žalost,
negotovost, bojazen ali omenjene telesne težave. Ko ta pritisk narašča,
se omenjeni znaki poglabljajo in javljajo povezano: žalost in tesnoba
se pojavljata skupaj s telesnimi znaki. Ko se pritisk še poglablja, se
poglablja tudi žalost do samomorilnosti. Končno lahko vsi ti ventili
notranje napetosti odpovedo in človeka preplavijo občutki, ki ne
ustrezajo več realnosti: tako neresnična prepričanja, občutki
preganjanja, kot prividi in prisluhi. Osnovni namen teh opozorilnih
znakov je opozarjanje na zunanje stresorje, da je nekaj v našem življenju,
kar skušamo spregledati. To je ena izmed naravnih človekovih obramb,
še posebej značilna za moške: če se z nečim ne moremo soočiti,
pogledamo proč in se delamo, kot da to ne obstaja. Problem odrivamo,
seveda pa na ta način problem nikoli ne odrinemo dokončno. Ta ostaja
in zaradi nereševanja samo pridobiva na teži. Drug tak opozorilni znak
so sanje. Te prinašajo sporočila našega nezavednega kaj skušamo
spregledati čez dan. Če smo še naprej gluhi in slepi za ta sporočila,
se pritisk povečuje. Ženske v tem primeru pogosteje začno posegati po
pomirjevalih, moški po alkoholu: oboje je zelo učinkovito pri
odrivanju in nadaljnjem kopičenju problemov. Dokler so omenjeni znaki
zmerni, nas spodbujajo k reševanju problemov, kmalu pa lahko dosežejo
globino, ki vsakršno reševanje problemov onemogoči. Takrat zapademo v
pasivno stanje, ko se vrtimo samo okrog simptomov z izrazitim občutkom
nemoči. Iz tega začaranega kroga nam lahko hitro pomagajo samo
zdravila (v mislih imam zdravila proti potrtosti, ki nimajo resnejših
stranskih učinkov in ne povzročajo telesne odvisnosti kot
pomirjevala). Cilj zdravljenja v tem primeru ni izzvenetje vseh znakov,
kar je pogosto nemogoče. Če je v ospredju problemov ekonomsko preživetje
družine je nesmiselno pričakovati dobro razpoloženje, cilj je ta, da
simptomi toliko izgubijo na teži, da se bo posameznik spet lahko
aktivno soočal s svojimi problemi in jih skušal razreševati, za kar
prej v vsej globini depresije, ni bil sposoben.«
V
svetu narašča obolevnost za depresijo, ki naj bi bila v ozadju več
kot polovice samomorov. Kako prepoznamo depresijo in kdaj poiščemo
zdravniško pomoč?
»Poglavitni
znaki, po katerih lahko sklepamo o depresiji, so depresivno razpoloženje,
izguba zanimanja za aktivnosti, v katerih posameznik uživa, izguba teže
ali pridobivanje na teži, težave s spanjem, utrujenost in izguba
energije, težave s pozornostjo in koncentracijo, razmišljanje o lastni
manjvrednosti, neustrezni občutki krivde, razmišljanje o smrti in o
samomoru. Zanimivo je, da lahko nekdo v depresiji hujša, kdo drug pa se
redi. Če prisluhnemo simptomu gre za to, da tako kot moramo ugrizniti v
hrano, jo pogoltniti in prebaviti, tako moramo znati ugrizniti,
pogoltniti in prebaviti problem. Pogosto se zgodi, da ko prebavljamo
psihične vsebine, ni več dovolj prostora še za običajno hrano.
Takrat hujšamo. Po drugi strani pa je hrana sredstvo proti žalosti. Ko
čutimo v sebi praznino, jo skušamo zapolniti s hrano namesto z
ljubeznijo, ki jo pravzaprav potrebujemo. Ta mehanizem izvira še iz
dobe, ko smo bili dojenčki in je bilo uživanje materinega mleka neločljivo
povezano z uživanjem materine ljubezni. Seveda pa je tako »nadomestno
polnjenje« samo začasno, lakota se spet oglasi in človek pridobiva na
teži. Podobno je s težavami s spanjem. Nekateri imajo problem z nespečnostjo.
Če se čez dan še uspejo zamotiti in odmisliti probleme, zvečer, ko
ležejo spat, pridejo problemi za njimi in takrat so o njih primorani
razmišljati. Ponoči spet sanjajo sanje, katerih vsebina jih sooča z
nevzdržno življenjsko situacijo. Ni nujno, da se sanj sploh
spominjajo, prebudijo se zaradi čustvenega stanja v sanjah in potem
ponovno razmišljajo o problemih in težavah, ki so se jim skušali
izogniti čez dan. Drugi ljudje z depresijo pa v spanje bežijo. Ker se
ne morejo soočati z vsakodnevnimi problemi, se obrnejo v steno,
pokrijejo čez glavo in zbežijo v drug svet, kjer navidez problemi ne
obstojajo. To pomeni, da ima depresija zelo različne in praviloma
prikrite obraze. Zdravniško pomoč ljudje pogosto iščejo zaradi
povsem drugih zdravstvenih težav. Za mnoge je lažje sprejeti, da gre
pri njih za »telesno bolezen«, na katero nimajo vpliva kot pa »psihično
motnjo«, ki je ob biološki nagnjenosti tudi posledica zunanjih vplivov
in notranjih psihičnih dogajanj. Tako se dogaja, da obiskujejo številne
specialistične ambulante od internistov do nevrologov, opravljajo
zahtevne, drage in za posameznika pogosto neprijetne in boleče
diagnostične preiskave, v ozadju telesnih simptomov pa je bila ves čas
skrita depresija. Kdaj k zdravniku zaradi depresije? Kot psihiater bi
rekel da čimprej. Sicer pa je to odvisno od stopnje osebnega duševnega
trpljenja, ki jo depresija prinaša s seboj. Vsaka oseba z depresijo še
ne potrebuje zdravil proti žalosti, čeprav je z njimi lažje in tudi
vsako razmišljanje o samomoru še ne pomeni nujnosti zdravljenja v
psihiatrični bolnišnici. Praviloma ljudje, ki so v stiski, ne vidijo
izhodov iz svoje situacije, drugače bi že prišli iz krize. Ob nekom,
ki ni tako osebno vpleten v njihov problem, kot so sami, lažje razmišljajo
o možnih izhodih in poteh. In prej ko pridejo, prej bodo verjetno tudi
prišli iz stiske.«
Ali
tudi v Sloveniji za depresijo trpi dvakrat več žensk kot moških?
»Dejansko
raziskave kažejo, da bi naj ženske zbolevale za depresijo dvakrat
pogosteje kot moški, vendar gre tu le za tipično obliko depresije, kot
je opisana zgoraj. Obstaja tudi moški tip depresije, ki je prikrit, ker
se ne kaže toliko z depresivnim razpoloženjem, kot s povečano razdražljivostjo,
vzkipljivostjo, ki vodi do razbijanja stvari in fizičnih obračunavanj,
kaže se s telesnimi simptomi in poseganjem po alkoholnih pijačah. Moški
tudi težje stopijo do zdravnika zaradi psihičnih težav, težje že
sebi priznajo neko notranjo šibkost, ki jo praviloma povezujejo z
depresivnim občutjem. To je deloma posledica socialnih spolnih vlog, v
katere smo ukalupljeni ob rojstvu. Moški moramo biti trdni in močni,
ne smemo priznati bolečine, ne pokazati solz. V končni fazi, čeprav
ženske poskušajo storiti samomor pogosteje kot moški, jih ti
pogosteje napravijo. Tudi izbor načina je pri moških dokončnejši,
pri moških prevladuje obešanje, pri ženskah pa prekomeren odmerek
zdravil.«
V
enem vaših člankov sem prebrala, da vsakega pacienta najprej povprašate
o tikih, grizenju nohtov, kože ob nohtih ali ustnic – v otroštvu,
pozneje, do kdaj, in enako za jecljanje, težje izgovarjanje posameznih
črk, močenje postelje v otroštvu, sesanju palca itn. Ali že ta
znamenja kažejo, da je naše duševno zdravje načeto?
»To
so vprašanja, ki sem jih dodal psihiatričnem intervjuju iz
psihoanalitične teorije, ki jo bolj kot simptomi zanimajo šibkosti
posameznikove osebnosti. Gre za simptome agresivne zavrtosti. Agresija
je namreč ena izmed temeljnih človekovih energij. V osnovi je to dobra
energija, ki nam pomaga, da se znamo postaviti zase, boriti zase,
prepoznavati svoje želje in potrebe, jim znati slediti in jih uresničevati.
Če možnosti, da bi to energijo razvili na primeren način, v otroštvu
nismo imeli, ali pa smo je že ob rojstvu imeli preveč in smo v razvoju
naleteli na močne omejitve, je ostala ta energija v nas zavrta. Ti
znaki so telesni ventili zanjo. To so tiste notranje značilnosti, o
katerih sem govoril. Če se pojavi zunanji pritisk ali stresor ob že
prisotni notranji agresivni zavrtosti, bodo kontrole prej popustile,
prej bo prišlo do prebojev agresivne energije navzven v smislu
vzkipljivosti (predvsem pri moških) ali navznoter v smislu depresije
(predvsem pri ženskah). Ti znaki torej pomenijo večjo ranljivost za
razvoj depresije pozneje v življenju.«
Fotografija:
Nebojša Tejić
Kakšen
je pomen družine (staršev) za duševno zdravje posameznika in za
morebitni poznejši razvoj duševne motnje?
Sam
bi rekel da najpomembnejši. Za vsako duševno motnjo velja, da je
posledica bioloških, razvojnih in situacijskih dejavnikov. Na biološke
dejavnike, na svoj dedni material, nimamo vpliva. Takšni kot smo, smo,
tega ne moremo spremeniti. Potem so razvojni dejavniki: takšni kot smo,
smo posledica življenjskih izkušenj, ki smo jih zbirali do tega
trenutka. Za ilustracijo: prestrašen otrok (zaradi dedne komponente),
bo ob preplašeni materi verjetneje razvil motnje v vzpostavljanju
medosebnih odnosov, kot če ga bo mati pri tem vzpodbujala, ga vabila v
odnos z drugimi z ne preveč pritiska in mu ves čas dajala občutek
varnosti. So psihične motnje, kjer so dedni dejavniki v ospredju in tam
lahko pomagamo dejansko predvsem z zdravili. Tak primer je shizofrenija.
Te je po vsem svetu v približno enakem deležu. Vendar je razvoj
bolezni bistveno različen glede na to, ali je tak bolnik v svojem širšem
in ožjem okolju sprejet ali ne. Potek bolezni je težji, kjer je v družini
veliko izraženih sovražnih čustev. Zato je še kako pomembno delo s
svojci takih bolnikov. Kot sem že prej omenil, so vogelni kamni za
razvoj zdrave človekove osebnosti občutek varnosti, sprejetosti in
stabilnosti in to lahko dobi (ali pa tudi ne) vsak predvsem v svojem
najzgodnejšem življenjskem obdobju v odnosu s svojimi starši.«
Kako
po eni strani na otroka vpliva čustveno zanemarjanje, po drugi pa
razvajanje?
»Tu
obstaja navidezen paradoks, ker se obe poti končata s podobnimi
rezultati za človekovo osebnost, če le ni bilo čustveno zanemarjanje
resnično grobo. V primeru, če se novorojenček sreča s kaotičnim družinskim
ozračjem, telesnim in čustvenim zanemarjanjem, v neposredni okolici ne
bo našel privlačne vrednosti, ostal bo zazrt v lasten notranji svet in
bo imel večji del svojega življenja težave pri vzpostavljanju
medosebnih odnosov. Če gre za blažje oblike zanemarjanja,
sestavljenega večji del iz prepovedi otroku lastne aktivnosti, če bo
otrok moral vedno početi vse in samo to, kar se mu naloži in odredi od
zunaj, se bo razvila prej omenjena agresivna zavrtost. Ker je
prepoznavanje lastnih želja in potreb nekaj prepovedanega, za kar je
bil otrok vedno kaznovan, tega ne bo znal niti v odrasli dobi. Ne bo
vedel, kaj si sploh zase želi in če bo že čutil kakšno željo, si
jo bo prepovedal ali pa ne našel načina, kako nekaj izpeljati, da si
željo uresniči. Razvajanje je v tem primeru druga pot do istega
stanja. Če so starši otroku že iz oči prebrali njegove želje in mu
jih uresničili, še preden so se v njemu prav izoblikovale, se prav
tako ne bo znal boriti za uresničevanje svojih želja. Ne bo imel izkušenj,
kako v sebi občutiti neko željo, miselno izoblikovati aktivnost, s
pomočjo katere bo željo skušal uresničiti, niti ne bo izkušenj na
podlagi učenja iz poskusov in napak, ko je poskušal želeno doseči.
To so ljudje, ki ne vedo, katero šolo bi končali, ljudje ki se ne
znajo odločiti pri vseh bistvenih življenjskih odločitvah. Ko je
treba izbrati življenjskega sopotnika, bo veljala predvsem ocena staršev,
ko bo treba v službo, bodo celo prošnjo za službo včasih napisali
starši. Ti ljudje niso sposobni samostojnega življenja in zato je pričakovati
poslabšanja psihičnega stanja predvsem ob trenutkih, ki pomenijo
zunanje osamosvajanje kot so zaključek šolanja, zaposlitev, selitev od
doma.«
Ali
se razvadam (kajenje, droge, sladkarije itn…) res prepuščamo
predvsem zato, ker tako zapolnjujemo določeno praznino v življenju?
»Umetnost
življenja, pravijo, je v meri. Dokler imamo pri kajenju, uživanju
alkoholnih pijač in sladkarij neko mejo, še gre. Vem, da kajenje škoduje
v vsakem primeru, vendar je povsem zdravo živeti v današnjem svetu
praktično nemogoče. Še bio-prehrana, beremo, je oporečna. V mesu, ki
ga uživamo, so hormoni in antibiotiki, v rastlinah pesticidi in težke
kovine. V jajcih je preveč holesterola, enako v maslu, margarina je
opremljena s konzervansi. No, pa da se vrnem k vprašanju. Omenil sem že,
da je pri novorojenčku sprejemanje hrane in ljubezni medsebojno neločljivo
povezano. To je en dejavnik. Drug je, da tako hrana kot alkohol
dvigujeta v možganih nivo serotonina. Ta snov je prenašalec živčnih
impulzov, na katerega vplivajo tudi sredstva proti žalosti. Tako hrana
ni le simbolični in razvojno pogojeni, ampak tudi biološko pogojeni
antidepresiv. Ti ljudje bodo povedali, da se s hrano tolažijo. Podobno
ljudje, ki zlorabljajo alkoholne pijače, ko so žalostni, jezni ali
prestrašeni. S pitjem alkohola dobijo občutek, da lahko svoje čustvene
odzive kontrolirajo. Ob tem pa imamo v možganih tudi center za doživljanje
ugodja, na katerega deluje tako alkohol kot droge. Ta vpliv povzroča
evforijo, ki izvorno pomeni stanje, ko je stvari moč lažje prenašati.
Če torej potrebujemo te različne snovi od zunaj zato, da uravnotežijo
nekaj v nas, je nekaj narobe in je skrajni čas, da se zamislimo nad
svojimi resničnimi potrebami.
Se
tudi vi srečujete z vse pogostejšimi motnjami hranjena pri dekletih?
Ali verjamete, da so mediji in ustvarjalci poglavitni krivci za to »epidemijo«?
»Motenj
hranjenja je dejansko vedno več. Moje razumevanje teh motenj je, da so
moda in mediji samo njihov katalizator, ne pa vzrok. Sam se še nisem
srečal z dekletom, ki bi imelo eno izmed motenj hranjenja in bi
prihajalo iz v njenem najzgodnejšem otroštvu urejene, čustveno uglašene
družine. Ta dekleta imajo praviloma izkrivljeno podobo o sami sebi, ki
je prava podlaga te motnje in ne svet mode, ki pa je lahko dober
izgovor. Če ima dekle v sebi predstavo, da je v redu takšna kot je,
lahko njena baletna učiteljica še tako vztraja, da mora shujšati,
vendar bo to šlo mimo nje ali bo enostavno pustila balet. Ti pritiski v
njej ne bodo pustili travme oz. želje po posnemanju in hujšanju. To je
razlika med čustveno stabilnimi, zrelimi in čustveno nestabilnimi
ljudmi. Zrelimi kajpada za svojo starost in ob starših, ki si bodo
znali vzeti čas in prisluhniti svoji hčeri in njeni pripovedi o
zahtevah, v tem primeru, baletne učiteljice. Tako bo lahko to in druge
življenjske stiske predelala s pomočjo staršev. Ob tem bi dodal, da
se starši premalo zavedamo kakšnim stiskam so izpostavljeni naši
otroci. Če primerjamo njihov spor s sošolko ali mnenje hčerinega
prijatelja, da je predebela, z lastnimi težavami na delovnem mestu, se
nam zdijo otrokovi problemi v primerjavi z našimi nepomembni. Pa ni
tako. Za majhnega, čustveno nedozorelega otroka, so ti pritiski težje
obvladljivi kot za nas naši. Zato jim moramo pomagati rasti in zoreti
ob takih dogodkih.
Slovenci
zase radi rečejo, da se ne znajo zabavati in da so preveč zamorjeni in
žalostni. Celjska raziskava med mladostniki pa je pokazala, da več kot
polovici manjka optimizma in samozavesti. Kako razlagate tako črnogledost
v družbi, ki navzven kaže bleščečo sliko zgodbe o uspehu?
»No,
vedeti moramo da je avtor bleščeče zgodbe o uspehu politik in da je
ta zgodba del volilnih kampanj. Zato moramo to zgodbo, kot pač vse v življenju,
sprejemati z distanco in primerno kritičnostjo. Res je, da smo v
primerjavi z drugimi republikami iz bivše skupne države v najboljšem
položaju, tudi v primerjavi z večino drugih držav v tranziciji, kot
ste jih imenovali. Vendar se za vsako zadevo plačuje davek. Še posebej
v kapitalizmu, kjer smo se naenkrat nekoliko nepripravljeni znašli. V
nekaterih segmentih nam gre seveda bolje, vendar
ne v vseh. Standard se izboljšuje, medtem ko kakovost medosebnih
odnosov, kot sem že omenil, pada. Ves čas po ameriško poveličujemo
družinske vrednote, govorimo o podaljšanju porodniškega staleža, pod
drobnogledom pa so stvari drugačne. Tako poveličevani moški porodniški
stalež pomeni dopust, ki bi potekal večino časa brez finančnega
nadomestila, kar pomeni še nižji standard za mlado družino, če se bi
kak oče za to možnost odločil. Ljudje delamo v vedno bolj neugodnem
delovnem času, ki je izključno v korist delodajalca. Da nekateri
ljudje, tudi matere samohranilke, lahko sploh preživijo, opravljajo po
več služb hkrati. Čas za otroke je luksuz, ki si ga vedno težje
privoščijo. Šole se borijo za otroke in študente v razkoraku z
dejanskimi potrebami na tržišču delovne sile. Poznam primere
univerzitetno izobraženih ljudi, ki kljub svojemu znanju ne dobijo
dela. Kako čimprej priti do čimveč denarja je postalo, se bojim,
osnovno merilo osebne uspešnosti. In potem se srečujemo z ljudmi, ki
jim je ves osebni horizont napolnjen samo z znamkami avtomobilov, oblek
ter pomembnih znancev, ki da jih poznajo, o sebi ali o življenju
nasploh pa ne vedno ničesar. Tako da me pesimizem srednješolcev, ki to
opažajo, ne čudi.«
Pri
Američanih je psihiatrov kavč postal nekakšen statusni simbol. Se
tudi pri nas spreminja miselnost ali morda obisk pri psihiatru še vedno
velja za tabu?
»Pravijo,
da vsaka stvar, ki je postala pomembna v Ameriki, prej ali slej pride k
nam. Mislim, da se bo tudi kavč pri nas zakoreninil. Človek lahko
intelektualno plat razvija nekaj časa, potem le ugotovi, da nekaj
manjka. Da nek drug del osebnosti temu razvoju ni sledil. Dogaja se že,
da prihajajo ljudje, ki že ob vstopu v ambulanto izražajo željo po
psihoterapevtski obravnavi. Želijo zavestneje spremljati svoje življenje,
začutiti in razumeti svoje notranje vzgibe. In psihoterapija je pravi
odgovor na te potrebe, je čudovita izkušnja, ki bi jo resnično
priporočal vsakomur. Sam sem več kot šest let ležal na kavču enkrat
tedensko po 50 minut, tako da vem, o čem govorim. Vendar je žal za
psihiatre možnost ponuditi nekomu psihoterapevtsko obravnavo prej
izjema kot pravilo. Po eni strani je psihoterapevtska storitev s strani
zavarovalnice podcenjena, po drugi strani pomeni že samo 8 klientov v
psihoterapevtski obravnavi, da je en cel delovni dan na teden v
psihiatrični ambulanti zaseden in to pomeni manj prostora za druge
ljudi. Tako bo verjetno postala psihoterapevtska obravnava del
nadstandardnih ali samoplačniških storitev. Kar se sicer tiče
obravnave pri psihiatru, pa to težko ocenim, ker so ljudje v moji
ambulanti že pristali in se pripravili na srečanje z mano. Poznam pa
primere, o katerih govorijo kolegi zdravniki splošne medicine, da še
vedno težko motivirajo posameznike na srečanje z nami.«
Vedrana Grisogono
|